PENDIDIKAN DALAM ELEKTRONIK
Tajuk :
MENINGKATKAN TAHAP KESEDARAN PENGUNAAN
E-LEARNING (ELEKTRONIK) DALAM BIDANG PENDIDIKAN.
Nama ahli kumpulan :
Nama
|
No
Matrik
|
MOHD AMIRUL FITRI BIN A RAHIM
|
A 154175
|
MUHAMMAD AIZAT BIN ISMAIL
|
A 153574
|
MUHAMMAD ALIF BIN BOHARI
|
A 152503
|
FATIN FAZRINA BINTI ROSLAN
|
A 154589
|
SITI AQILAH BINTI IBRAHIM
|
A 154683
|
ISI KANDUNGAN
PERKARA
|
M/s
|
Penghargaan
|
|
Pendahuluan
|
|
Penyataan
Masalah
|
|
Objektif
Kajian
|
|
Persoalan
Kajian
|
|
Metodologi
Kajian
|
|
Dapatan
Kajian
|
|
Perbincangan
|
|
Cadangan
Kajian
|
|
Kesimpulan
|
|
Rujukan
|
PENDAHULUAN
Seiring dengan perkembangan Teknologi
Maklumat dan Komunikasi (ICT) yang semakin pesat, keperluan akan suatu konsep
dan pelajaran (pendidikan) IT sangat diperlukan.Konsep yang kemudian
terkenal dengan sebutan e-learning ini membawa pengaruh terjadinya proses
transformasi pendidikan konvensional ke dalam bentuk digital, baik secara isi
(contents) dan sistem. Saat ini konsep e-learning sudah banyak diterima oleh
masyarakat dunia, terbukti dengan hebat pelaksanaan e-learning khususnya di
institusi pendidikan (sekolah dan universiti).Beberapa perguruan tinggi
menyelenggarakan kegiatan pembelajaran elektronik sebagai medium elektronik
(tambahan) terhadap bahan pelajaran yang disajikan secara tetap di kelas
(Wildavsky, 2001; Lewis, 2002).
Dalam tempoh Rancangan Malaysia Kesembilan
(RM ke-9), perkembangan persekitaran digital global dijangka memberi kesan
besar kepada usaha membangunkan Malaysia sebagai sebuah ekonomi berasaskan
pengetahuan yang berdaya saing. Memandangkan ICT merupakan suatu penentu utama dalam
proses pembangunan bagi meningkatkan ekonomi dalam rantaian ini, usaha telah
dipergiat untuk mengarusperdanakan akses kepada perkhidmatan dan kemudahan ICT
secara meluas serta menggalakkan penerimaan dan penggunaan ICT yang lebih
menyeluruh dalam semua aspek kehidupan seharian. Pendidikan Teknikal dan
Vokasional juga tidak terkecuali memanfaatkan penggunaan teknologi
e-pembelajaran dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ini membolehkan
pelajar menggunakan e-pembelajaran untuk mendapatkan maklumat yang dikehendaki
(Rader dan Wilhelm, 2001). E-Pembelajaran (e-Learning) adalah merupakan kaedah
terbaru menggunakan teknologi yang terkini bagi meningkatkan tahap
pembelajaran. E-pembelajaran merupakan proses pengajaran dan pembelajaran yang
menggunakan rangkaian elektronik (LAN, WAN atau Internet) untuk menyampaikan
kandungan, maklumat dan juga berinteraksi melaluinya. Internet, intranet,
satelit, pita audio-video, interaktif tv fan CD-rom adalah sebahagian dari
media elektronik yang digunakan untuk mempraktikkan e-pembelajaran
(Kaplan-Leiserson, 2000.
Oleh yang demikian , tahap kesedaran terhadap
diri pengguna khususnya golongan pelajar , mahasiswa dan pendidik untuk
menggunakan e-learning haruslah di pupuk dari sekarang dengan mendedahkan
manfaatnya dan kepentingan dalam sistem pendidikan seiring dengan menjadikan
Malaysia sebagai sebuah negara maju . Pendidikan harus lah juga seiring dengan
pelbagai bidang besar yang lain.
PERNYATAAN MASALAH
Dalam perlaksanaan e-pembelajaran, tidak kurang juga yang
menyatakan kelemahan dan kekangannya. Menurut Urdan & Weggen (2000),
walaupun banyak usaha yang dilakukan untuk memperkembangkan e-pembelajaran,
tetapi hanya sebahagian keterangan yang menyokong 1124 1st International
Malaysian Educational Technology Convention bahawa e-pembelajaran untuk pelajar
pendidikan teknikal dan vokasional adalah efektif. Oleh yang demikian, kajian
ini adalah sangat perlu untuk mengetahui kecekapan terhadap penggunaan
e-pembelajaran, halangan-halangan dalam menggunakan e-pembelajaran dan hubungan
antara kecekapan diri menggunakan e-pembelajaran dengan halangan penggunaan
e-pembelajaran di kalangan siswazah pendidikan teknikal dan vokasional.
Pendedahan tentang kebaikan pembelajaran melalui e-learning
kurang dipupuk dan kurang keberkesanan sistem . Kelemahan seperti kekurangan
tenaga pendidik yang memahami dan mengaplikasikan kemudahan e-learning turut
memberikan sumbangan yang tinggi dalam permasalahan ini.
TUJUAN KAJIAN
Kecenderungan
untuk membangunkan e-learning sebagai salah satu alternatif pembelajaran di
pelbagai institusi pendidikan dan latihan semakin meningkat selaras dengan
perkembangan di bidang teknologi komunikasi dan maklumat. Infrastruktur di
bidang telekomunikasi yang menunjang penyelenggaraan e-learning tidak lagi
hanya menjadi monopoli bandar-bandar besar, tetapi secara beransur-ansur sudah
mula boleh dinikmati oleh mereka yang berada di luar bandar. Di samping itu,
masyarakat yang berada di luar bandar telah dapat menggunakan kemudahan
internet.
Untuk memastikan program e-learning
ini boleh digunakan semua pelajar mahupun pengajar dalam memudahkan
pembelajaran seharian di kelas dan dewan kuliah .
OBJEKTIF KAJIAN
Penggunaan
teknologi komunikasi untuk kegiatan pembelajaran di perguruan tinggi di
Malaysia semakin kondusif dengan terbitan tahun 2001 yang mendorong perguruan
tinggi konvensional untuk menyelenggarakan pendidikan jarak jauh (dual mode).
Dengan iklim yang kondusif ini, beberapa perguruan tinggi telah melakukan
pelbagai persiapan, seperti menugaskan para pensyarah untuk
(a)
mengikuti latihan tentang pembangunan bahan belajar elektronik,
(b)
mengenal pasti pelbagai platform pembelajaran elektronik yang tersedia, dan
(c) melakukan eksperimen tentang penggunaan
platform pembelajaran elektronik tertentu untuk menyajikan materi perkuliahan.
PERSOALAN
KAJIAN
Berdasarkan isu dan permasalahan kajian yang dinyatakan ini,
pengkaji mengemukakan beberapa persoalan kajian seperti berikut :
a) Sejauh manakah tahap kesedaran,
kesediaan dan penggunaan e-pembelajaran di kalangan pelajar?
b) Apakah faktor-faktor yang mempengaruhi
pelajar dalam menggunakan e-pembelajaran?
c) Apakah masalah-masalah yang dihadapi
oleh pelajar dalam menggunakan e-pembelajaran?
METODOLOGI KAJIAN
PROGRAM E-LEARNING
Secara
konsep, pensyarah e-learning haruslah mempunyai pemahaman pada material yang
disampaikan, memahami strategi e-learning yang berkesan, bertanggung jawab pada
material pelajaran, penyediaan pelajaran, pembuatan modul pelajaran,
penyampaian material pelajaran yang efektif, penentuan interaksi mahasiswa
secara elektronik. Pensyarah harus dapat menggunakan peralatan, antara lain
menggunakan audio, video material, dan rangkaian komputer selama pembelajaran
berlangsung. Keupayaan baru yang diperlukan pensyarah untuk e-learning, antara
lain perlu:
a.
Memahami tentang e-learning,
b.
Mengenal pasti ciri-ciri pelajar,
c.
Menyediakan bahan kuliah yang interaktif sesuai dengan perkembangan teknologi
baru.
d.
Menyesuaikan strategi mengajar untuk menyampaikan material secara elektronik.
e.
Menganjurkan bahan dalam format yang mudah untuk dipelajari.
f.
Melakukan training dan amalan secara elektronik.
g.
Terlibat dalam perancangan, pembangunan, dan pengambilan keputusan.
h.
Menilai kejayaan pembelajaran, penerimaan dan persepsi para mahasiswanya.
IV. KEBERKESANAN E-LEARNING
Program
e-learning yang berkesan bermula dengan perancangan dan tertumpu pada keperluan
bahan pelajaran dan keperluan pelajar. Teknologi yang tepat hanya boleh dipilih apabila elemen-elemen
ini difahami secara terperinci. Kenyataannya, kejayaan program e-learning
berkaitan dengan usaha yang konsisten dan bersepadu dari mahasiswa, fakulti,
falilitator, kakitangan dan pentadbir.
Sehubungan dengan konteks pendidikan,
peranan utama dari mahasiswa adalah untuk belajar dengan berjaya, merupakan
tugas yang penting, sehingga perlu disokong oleh keadaan alam sekitar yang
baik, memerlukan motivasi, perancangan dan kemampuan untuk menganalisa dengan
menggunakan Arahan atau modul yang terbaik.
V. STRATEGI E-LEARNING
Strategi
penggunaan e-learning untuk menunjang pelaksanaan proses belajar, diharapkan
dapat meningkatkan daya serap dari mahasiswa atas material yang dipelajari;
meningkatkan penyertaan aktif daripada mahasiswa;meningkatkan kemampuan
belajar mahasiswa; meningkatkan kualiti
bahan pendidikan dan latihan, meningkatkan keupayaan memaparkan maklumat dengan
peranti teknologi maklumat, dengan peranti biasa sukar untuk dilakukan;
memperluaskan daya jangkau proses belajar-mengajar dengan menggunakan rangkaian
komputer, tidak terbatas pada ruang dan waktu. Untuk mencapai hal-hal tersebut
di atas, dalam pembangunan suatu aplikasi e-learning perlu diperhatikan bahawa
bahan yang dipaparkan harus menunjang penyampaian maklumat yang benar, tidak
hanya mengutamakan sisi keindahan saja; memperhatikan dengan teliti teknik
belajar-mengajar yang digunakan; memperhatikan teknik penilaian kemajuan
pelajar dan simpanan data kemajuan pelajar.
Material
dari pendidikan dan latihan dapat diambil dari sumber-sumber yang sah dan
dengan teknologi e-learning, materi bahkan boleh dihasilkan berdasarkan sumber
dari tenaga-tenaga ahli (experts). Misalnya, mod video digital yang memaparkan
seorang ahli mekanik menunjukkan bagaimana caranya memperbaiki suatu bahagian
dari mesin kereta. Dengan animasi 3 dimensi dapat ditunjukkan bagaimana cara
kerja dari mesin automotif dua langkah.
Strategi
pengajaran yang boleh dilaksanakan dengan menggunakan teknologi e-learning
adalah sebagai berikut:
• Learning by doing. Simulasi belajar
dengan melakukan apa yang hendak dipelajari; contohnya adalah simulator
penerbangan (flight simulator), di mana seorang calon penerbang boleh dilatih
untuk melakukan penerbangan suatu pesawat tertentu seperti ia berlatih dengan
pesawat yang sesungguhnya
• Incidental learning. Mempelajari sesuatu
secara tidak langsung. Tidak semua perkara menarik untuk dipelajari, oleh
kerana itu dengan strategi ini seorang mahasiswa dapat mempelajari sesuatu
melalui hal lain yang lebih menarik, dan diharapkan maklumat yang sebenarnya
dapat diserap secara tidak langsung.Misalnya mempelajari geografi dengan cara
melakukan "perjalanan maya" ke daerah-daerah pelancongan.
• Learning by reflection. Mempelajari
sesuatu dengan mengembangkan idea / gagasan tentang subjek yang hendak
dipelajari. Pelajar digalakkan untuk mengembangkan suatu idea / gagasan dengan
cara memberikan maklumat awal dan aplikasi akan "mendengar" dan
memproses input idea / gagasan dari mahasiswa untuk kemudian diberikan maklumat
lanjutan berdasarkan masukan dari mahasiswa.
• Case-based learning. Mempelajari sesuatu
berdasarkan kes-kes yang telah berlaku mengenai subjek yang hendak dipelajari.
Strategi ini bergantung kepada nara sumber ahli dan kes-kes yang dapat
dikumpulkan tentang bahan yang hendak dipelajari. Pelajar dapat mempelajari
suatu bahan dengan cara menyerap maklumat dari nara sumber ahli tentang kes-kes
yang telah terjadi atas bahan tersebut.
• Learning by exploring. Mempelajari
sesuatu dengan cara melakukan eksplorasi terhadap subjek yang hendak
dipelajari. Pelajar digalakkan untuk memahami suatu materi dengan cara
melakukan eksplorasi mandiri atas bahan tersebut. Permohonan perlu menyediakan
maklumat yang cukup untuk menampung eksplorasi dari mahasiswa. Mempelajari
sesuatu dengan cara menetapkan suatu sasaran yang hendak dicapai (goal-directed
learning). Mahasiswa diletakkan dalam sebagai seseorang yang harus mencapai
tujuan / sasaran dan aplikasi menyediakan kemudahan yang diperlukan dalam
melakukan hal tersebut.Mahasiswa kemudian menyusun strategi mandiri untuk
mencapai tujuan tersebut.
Suatu pendidikan jarak jauh
berasaskan web mengunakan onsep e-learning harus mempunyai unsur sebagai
berikut
1. Pusat kegiatan pelajar; sebagai suatu
‘community web based distance’ learning harus mampu menjadikan cara ini sebagai
tempat aktiviti pelajar, dimana pelajar boleh menambah kemampuan, membaca bahan
kuliah, mencari maklumat dan sebagainya.
2. Interaksi dalam group; Para pelajar dapat
berinteraksi satu sama lain untuk membincangkan bahan-bahan yang diberikan
pensyarah. Pensyarah dapat hadir dalam group ini untuk memberi sedikit ulasan
tentang bahan yang diberikannya.
3. Sistem pentadbiran mahasiswa; dimana para
pelajar boleh melihat maklumat mengenai status pelajar, pencapaian pelajar dan
sebagainya.
4. Pendalaman material dan ujian; Biasanya
pensyarah sering mengadakan quis singkat dan tugas yang bertujuan untuk
pendalaman dari apa yang telah diajarkan serta melakukan test pada akhir masa
belajar.Hal ini juga harus dapat dijangkakan oleh web based distance learning.
5. Perpustakaan digital; Pada bahagian ini,
terdapat pelbagai maklumat kepustakaan, tidak terbatas pada buku tapi juga pada
kepustakaan digital seperti suara, gambar dan sebagainya. Bahagian ini bersifat
sebagai penunjang dan berbentuk database.
6. Material online diluar material kuliah; Untuk
menunjang perkuliahan, diperlukan juga bahan bacaan dari web lain. Oleh itu
pada bahagian ini, pensyarah dan pelajar dapat langsung terlibat untuk
memberikan bahan lain untuk dihebahkan kepada pelajar lain melalui web.
DAPATAN
KAJIAN
PENGERTIAN DAN MANFAAT E-LEARNING
Pembelajaran
elektronik atau e-learning telah bermula pada tahun 1970-an (Waller and Wilson,
2001). Pelbagai istilah digunakan untuk mengemukakan pendapat / idea tentang
pembelajaran elektronik, antara lain adalah: online learning, internet-enabled
learning, virtual learning, atau web-based learning.
Ada
3 (tiga) hal penting sebagai keperluan kegiatan belajar elektronik (e-
learning), iaitu:
(a)
aktiviti pembelajaran dilakukan melalui penggunaan rangkaian
("rangkaian" dalam huraian ini terhad pada penggunaan internet.
Rangkaian boleh saja termasuk LAN atau WAN). (Website eLearners.com),
(b)
sokongan tersedia perkhidmatan belajar yang dapat dimanfaatkan oleh peserta
belajar, misalnya CD-ROM, atau bahan cetakan,
(c)
sokongan tersedia perkhidmatan tutor yang boleh membantu peserta belajar
apabila mengalami kesukaran (Newsletter of ODLQC , 2001).
Di
samping ketiga syarat-syarat tersebut di atas masih boleh ditambah keperluan
lain, seperti adanya:
(a)
lembaga yang menyelenggarakan / mengendalikan kegiatan e-learning,
(b)
sikap positif dari peserta didik dan tenaga kependidikan terhadap teknologi
komputer dan internet,
(c)
rancangan sistem pembelajaran yang dapat dipelajari / diketahui oleh setiap
peserta belajar,
(d)
sistem penilaian terhadap kemajuan atau perkembangan belajar peserta belajar,
(e)
mekanisme umpan balik yang dibangunkan oleh agensi penganjur.
Dengan
demikian, secara sederhana dapatlah dikatakan bahawa pembelajaran elektronik
(e-learning) merupakan aktiviti pembelajaran yang memanfaatkan rangkaian
(Internet, LAN, WAN) sebagai kaedah penyampaian, interaksi, dan fasilitasi
serta disokong oleh pelbagai bentuk perkhidmatan belajar lain (Brown, 2000;
Feasey , 2001).
Manfaat
pembelajaran elektronik menurut Bates (1995) dan Wulf (1996) terdiri atas 4
hal, yaitu:
(1)
Meningkatkan kadar interaksi pembelajaran antara peserta didik dengan guru atau
pengajar (enhance interactivity).
(2)
Membenarkan terjadinya interaksi pembelajaran dari mana dan bila-bila saja
(time and place flexibility).
(3)
Mencapai peserta didik dalam liputan yang meluas (potential to reach a global
audience).
(4)
Mempermudah penyempurnaan dan penyimpanan bahan pembelajaran (easy updating of
content as well as archivable capabilities ).
Dengan
demikian diharapkan penerapan e-learning di perguruan tinggi dapat memberi
manfaat antara lain:
-
Adanya peningkatan interaksi pelajar dengan sesamanya dan dengan pensyarah
-
Tersedianya sumber-sumber pembelajaran yang tidak terhad
-
E-learning yang dibangunkan secara benar akan berkesan dalam meningkatkan
kualiti Siswazah dan kualiti perguruan tinggi
-
Terbentuknya komuniti pelajar yang saling berinteraksi, saling memberi dan
menerima serta tidak terbatas dalam satu lokasi
-
Meningkatkan kualiti pensyarah kerana dimungkinkan menggali maklumat secara
lebih meluas dan bahkan tidak terhad
PERBINCANGAN
Kesediaan pelajar-pelajar merupakan antara faktor penting
perlaksanaan e-pembelajaran. Analisa kajian menunjukkan bahawa min keseluruhan
bagi faktor ini adalah 3.89 iaitu berada pada tahap yang tinggi. Ini dapat
dilihat dengan pernyataan yang berkaitan dengan pelajar mempunyai kemahiran
asas berhubung dengan internet, memberikan nilai min yang tinggi. Penguasaan
terhadap penggunaan internet secara tidak langsung akan memahirkan seseorang
itu dalam menggunakan e-pembelajaran kerana ianya mempunyai hubungkait antara
satu sama lain. Oleh yang demikian adalah penting bagi seseorang pelajar
menguasai kemahiran asas menggunakan e-pembelajaran kerana mereka yang tidak
mempunyai kemahiran asas berhubung dengan internet tidak mungkin dapat
menggunakan e-pembelajaran dengan baik. Kenyataan ini disokong oleh kajian Mohd
Yusri bin Yahya Ariff (2007), kemahiran asas penggunaan komputer adalah sangat
penting dalam memudahkan penggunaan e-pembelajaran. Kenyataan ini dapat
dijelaskan lagi oleh Musa (1992) kesediaan dalam pembelajaran bermaksud
keupayaan dan kerelaan untuk belajar iaitu sekiranya pelajar mempunyai aras
keupayaan yang tinggi maka pembelajaran akan dapat diperolehi atau difahami
dengan mudah manakala jika pelajar mempunyai aras keupayaan yang rendah adalah
sukar untuk menerima segala pembelajaran yang dipelajari. Berdasarkan dengan
pernyataan ini, pelajar mempunyai kemahiran asas berhubung internet mempunyai
aras keupayaan yang tinggi, maka e-pembelajaran akan dapat diperolehi atau
difahami dengan mudah. Ianya selari dengan kajian Mohd Koharudin (2004), di
dalam e-pembelajaran pelajar perlu berdikari dan memainkan peranan yang aktif
dalam pembelajarannya. Jadi disini menunjukkan pelajar perlu bersedia untuk
menuntut ilmu melalui e-pembelajaran . Penyelidik juga berpendapat, pada
peringkat tinggi yang melibatkan penghasilan bahan kursus berbentuk modul dan
diubahsuai dari nota kuliah ke bentuk hipertek dan permindahan modul elektronik
dalam pelayan pusat untuk disalurkan ke rangkaian setempat perlu kepada
kesediaan pelajar itu sendiri.
Secara kesimpulannya, dapatlah dinyatakan
bahawa kesediaan pelajar-pelajar terhadap perlaksanaan E-pembelajaran berada
pada tahap yang tinggi. Minat juga banyak mendorong penggunaan E-pembelajaran
dikalangan pelajar faktor ini juga merupakan faktor yang mencatatkan nilai min
yang tinggi. Pernyataan ini mampu berada pada tahap yang tinggi adalah kerana
minat pelajar terhadap era teknologi maklumat internet sebagai salah satu
medium perantaraan yang sangat penting kepada pelajar-pelajar pada masa kini.
Ini dapat dijelaskan lagi dengan pernyataan oleh Sharifah Alwiah (1984)
menyatakan bahawa minat adalah merupakan daya pengerak atau kecenderungan
seseorang untuk memberi perhatian kepada sesuatu, seseorang, benda atau
kegiatan. Oleh itu jika seseorang itu berminat, ia akan terus memberikan
tumpuan yang sepenuhnya kepada perkara yang menarik minatnya itu. Disokong juga
dengan pernyataan ini, jika seseorang itu berminat walaupun mempunyai kebolehan
yang sederhana, mereka selalunya boleh mengembangkan minat yang kuat dan terus
berusaha menguasainya dengan gigih sehingga membawa kepada pencapaian yang
tinggi (Crow and Crow, 1986)
CADANGAN
KAJIAN
Sementara
itu untuk mengelakkan kegagalan e-learning, program-program yang perlu dikembangkan
berkaitan dengan keperluan pengguna khususnya mahasiswa antara lain:
-
Berkaitan dengan maklumat tentang unit-unit berkaitan dengan proses
pembelajaran: tujuan dan sasaran , kaedah pengajaran, jadual kuliah, tugas,
jadual pensyarah, senarai rujukan atau bahan bacaan dan kenalan pengajar
-
Kemudahan akses ke sumber rujukan: diktat dan nota kuliah, bahan persembahan,
contoh uian yang lalu, FAQ (frequently ask question), sumber -sumber rujukan
untuk pengerjaan tugas, laman-laman bermanfaat dan artikel-artikel dalam jurnal
online
-
Komunikasi dalam kelas: forum perbincangan online, mailing list perbincangan,
papan pengumuman yang menyediakan maklumat (perubahan jadual kuliah, maklumat
tugas dan batas waktu pungutan
Salah
satu contoh perguruan tinggi yang telah melaksanakan e-learning secara (1)
aktiviti dalam kelas (classroom);
(2)
aktiviti belajar mandiri (self study);
(3)
aktiviti e-learning di dalam kuliah juga haruslah dilaksanakan supaya
memberikan pelajar penghayatan pembelajaran yang lebih baik sekaligus
meningkatkan pencapaian pelajar universiti itu sendiri .
KESIMPULAN
Kejayaan e-learning ditunjangi oleh adanya
interaksi maksimum antara pensyarah dan mahasiswa, antara mahasiswa dengan
pelbagai kemudahan pendidikan, antara pelajar dengan pelajar lain, dan adanya
pola pembelajaran aktif dalam interaksi tersebut.
• Teknologi maklumat dan telekomunikasi
yang murah dan mudah akan menghilangkan batasan ruang dan waktu yang selama ini
menghadkan dunia pendidikan. Beberapa kebaikan yang boleh diperolehi adalah ;
(1)
Mahasiswa boleh dengan mudah belajar di mana-mana tanpa terbatas lagi pada
batasan institusi & negara;
(2)
Pelajar boleh dengan mudah berguru dan membuat perbincangan dengan para tenaga
ahli atau pakar dalam bidang yang diminatinya;
(3)
Material kuliah dengan mudah diambil di pelbagai penjuru dunia tanpa bergantung
pada perguruan tinggi di mana pelajar belajar.
Kesimpulanya
, semua pihak haruslah bekerjasama menjayakan program e-learning di bidang
pendidikan Malaysia.
RUJUKAN
O’Connor, C., Sceiford, E., Wang,
g., Fourcar, Scocki, D., & Griffin, O. (2003). Departure, abandonmment, and
dropout of e-learning: Dilemma and Solutions. Retrieved November 16, 2003, from
www.masie.com O’Malley, J. & McCraw, H. (1999,winter). Student perceptions
of distance learning. Online learning and the traditional classroom. Online
Journal of Distance Learning Administration, II(IV),p1-11. Retrieved January
15, 2002, from www.westga.edu/~distance/omalley 24.html. Pollard, E., &
Hillage, J. (Eds). (2001). Exploring e-learning. The Institute for Emploment
Studies. Report No. 376. Brighton: UK. Rader, M., & Wilhelm,W. (2001).
Needed research in business education (6th ed.). Little Rock, AR: Deltha Pi
Epsilon. Schilke, R.A. (2001). A case study of attrition in web-based
instruction for adults: Updating Garland’s model of barriers to persistence in
distance educational. (Doctoral dissertation, Northem Illinois University.
Urdan, T.A., & Weggen, C.C. (2000). Corporate e-learning: Exploring a new
frontier.
No comments:
Post a Comment